BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

INGAT SELALU

Saturday, May 22, 2010

Kekasih Allah kekasih kita

Hatinya bergelumang dalam lautan sepi. Hidupnya terasa kosong apabila berjauhan dengan Rasulullah s.a.w.. Tiada ungkapan mengagungkan Allah, tiada alunan ayat-ayat suci Al-Quran dari Rasulullah. Saban hari dia duduk termenung menanti kedatangan Rasulullah yang tak kunjung tiba.

“Wahai Umar Al-Khattab, bagaimana jika Rasulullah dapat ditangkap lalu dibunuh oleh orang-orang Quraisy?” Dia menyuarakan kebimbangannya terhadap keselamatan Rasulullah dalam perjalanan hijrah. “Yakinlah, Nabi Muhammad sentiasa dilindungi Allah. Sebab inilah baginda menyuruh kita berhijrah. Mungkin esok ataupun lusa baginda akan sampai.”


Keesokan harinya dia diberitahu akan ketibaan Rasulullah ke Madinah. Bilal melonjak gembira lalu mengkhabarkan berita itu kepada penduduk Madinah. Wajahnya sentiasa dipagut senyuman. Tidak lekang dengan senyuman.

“Kamu kelihatan begitu gembira wahai Bilal,
” usik Uzer, sahabatnya.

Bilal membalas, “Rasulullah akan datang ke Madinah. Itu yang membuatkan saya gembira. Saya berdoa siang dan malam supaya perjalanannya selamat.”

“Rindu kamu pada Rasulullah mengalahkan rindu kepada seorang kekasih,” usik Uzer lagi.

"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga."

Riwayat Al-Sajary daripada Anas

“Rasulullah itu kekasih Allah. Kekasih kita juga. Baginda selayaknya menjadi orang yang kita rindui,”
ujar Bilal.

Pengumandang seruan langit, juruazan yang tersanjung. Bilal bin Rabah, hidup dan matinya dalam kerinduan kepada Rasulullah, kekasih Allah.

*Diolah dari Abdul Latip Talib (2009). Bilal bin Rabah. Kuala Lumpur: PTS Litera Utama

0 comments:

BLOG MOOD


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails