BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

INGAT SELALU

Wednesday, April 7, 2010

Ciri - Ciri MUkmin Sejati

Dalam Surah Mukminun Allah s.w.t telah menyatakan sifat-sifat mukmin yang sejati dari ayat 1 hingga 10.

Orang-orang mukmin yang bersifat dengan sifat demikian adalah orang berjaya di dunia dan akhirat. Antara sifat yang telah dijelaskan oleh Allah s.w.t ialah :

* Orang khusyu' di dalam solatnya. Menurut Zainuddin 1988 di dalam Terjemah al-Quran, khusyu' bererti tunduk hati dan tetap ingatan kepada Tuhan ketika mengerjakan sembahyang atau ketika memohon doa kepadanya.Ibn A'bbas berpendapat khusyu' bermaksud takut dan tenang. Saidina Ali k.w. pula mengatakan bahawa khusyu' di dalam ayat ini ialah khusyu' hati. sementara Hassan al-Basri pula berpendapat khusyu' itu ialah khusyu' hati, tunduk pandangan dan merendahkan diri di hadapapun dan Allah s.w.t. . Muhammah din sirrin berkata bahawa Sahabat Rasulullah s.a.w apabila solat mereka mengangkat pandangan ke langit dan apabila ayat ini diturunkan maka mereka menundukkan pandangan mereka ke tempat sujud. Dan khusyu' di dalam sembahyang itu akan terhasil apabila seseorang itu mengosongkan hati daripada perkara-perkara lain dan diisikan sepenuhnya dengan solat. Pada ketika itu solat akan membuat dirinya tenang dan penyejuk mata. Sabda Rasulullah s.a.w: " Aku suka kepada wangian, wanita( isteri ) dan solat kerana solat menjadikanku sejuk mata memandang ( tenang )."

* Sifat mukmin yang ke dua ialah meninggalkan perkara-perkara sia-sia ataupun perkara-perkara batil yakni termasuk syirik kepada Allah s.w.t., maksiat , kata-kata dan perbuatan yang tidak berfaedah.

* Menunaikan zakat. zakat di dalam ayat ini menurut Muhammad Ali as-Sobuni ialah zakat harta. Ada pula yang berpendapat perkataan zakat bermaksud menyucikan diri daripada perkara-perkara syirik dan keji.

* Menjaga kemaluan mereka daripada melakukan perkara-perkara keji seperti berzina, liwat dan tidak menghampiri perempuan-perempuan yang bukan mahram kecuali terhadap isteri dan hamba sahaya mereka yang telah dihalalkan kepada mereka. Al-Imam as-Syafie juga berhujjah dengan ayat ini tentan hukum haram " istimna" iaitu berzina dengan tangan.

* Mereka menunaikan amanah dan menepati janji. tidak seperti sifat munafik sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w : " Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga iaitu apabila mereka bercakap maka mereka berbohong, apabila mereka berjanji mereka ingkari dan apabila mereka diberi amanah maka mereka mengkhianati."

* Mereka menjaga solat . Yakni sentiasa sembahyang di awal waktu sebagaimana Ibn Masu'd berkata: Aku bertanya Rasulullah tentang apakah amalan yang paling disukai oleh Allah s.w.t ?. maka Rasulullah s.a.w memjawab: Sembahyang di awal waktu , berbuat baik kepada ibubapa dan berjihad di medan peperangan. Qatadah berkata , menjaga solat bermaksud menjaga waktunya, ruku'nya dan sujudnya.

Apabila seseorang mukmin itu bersifat dengan akhlak mahmudah tersebut maka Allah s.w.t akan mewariskan mereka syurga Firdaus.

0 comments:

BLOG MOOD


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails