BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

INGAT SELALU

Wednesday, March 31, 2010

TIPS MENEPIS CINTA REMAJA




TIPS MENEPIS CINTA REMAJA
Posted on Oktober 1, 2009 by wana93

Peringatan ALLAH SWT :

“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk.” (Surah al-Isra’ 17:32)

Kalau suka, jumpalah ibu bapa. Sayangnya, tiada yang berani, tanda tak bersedia. Kalau tak sedia, kenapa nak bercinta?? Bukankah itu pintu zina semata-mata?? Nauzubillah.

TIPS MENEPIS CINTA REMAJA :

- Tegas dengan prinsip diri

- Meletakkan misi yang jelas dalam hidup

- Bersahabat dengan rakan-rakan sejantina yang soleh

- Mengekang hawa nafsu

- Mendekati majlis-majlis ilmu

- Menyibukkan diri dengan hobi dan minat berfaedah

- Akrab dengan ALLAH dalam ibadah dan kehidupan

Kuatkan prinsip diri dengan sebuah hadis :

“Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid.” (Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dan lain-lain)

Saranan doa ajaran Rasulullah SAW :

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenamg hati(kami), dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang bertaqwa” (Surah al-Furqan 25:74)

“Ya ALLAH jadikanlah hamba-Mu ini menyintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman menyintaiku” (Riwayat Muslim)

Janji ALLAH SWT terakam dalam surah al-Nur :

“Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik(pula).” (Surah al-Nur 24:26)

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:

“Dinikahi wanita itu kerana empat perkara: Kerana hartanya dan kerana keturunannya dan kerana kecantikannya dan kerana agamanya maka pilihlah yang mempunyai (mengamalkan) agama, ia menyenangkan kamu.” (Riwayat Muslim)

Rasulullah SAW berpesan:

“Jika datang kepada kamu sesiapa yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka nikahilah dia. Jika tidak dilakukan akan berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakan berleluasa.” (Riwayat al-Baihaqi)

“Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah.” (Riwayat Suyuti)

0 comments:

BLOG MOOD


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails