BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

INGAT SELALU

Thursday, February 25, 2010

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL 1431HIJRAH

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDURASUL KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA MOGA KITA SEMUA DAPAT MENJADIKAN NABI MUHAMMAD S.A.W SEBAGAI CONTOH IKUTAN SEPANJANG ZAMAN DA N SAMA SAMA MENGHIDUPKAN SUNNAH NABI.WE LUV NABI MUHAMMAD S.A.W

MENTAATI RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada rasul (Rasulullah S.A.W) dan jaganlah kamu batalkan amal-amal kamu. (Surah Muhammad: Ayat 33).

Firman Allah Taala bermaksud: Dan apa jua perintah yang dibawa oleh rasul (Rasulullah S.A.W) kepada kamu maka terimalah serta amalkan dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. (Surah al-Hasyr: ayat 7).

Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (Wahai Muhammad): Taatilah kamu kepada Allah dan rasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka) maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (Surah ali-Imran: ayat 32).



BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikkan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W), wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Surah al-Ahzab: ayat 56).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Orang yang bakhil ialah mereka yang disebut namaku akan tetapi ia tidak berselawat kepadaku. (Riwayat al-Baihaqi).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali maka Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali. (Riwayat Muslim).



MENGASIHI RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi. (Surah ali-Imran: ayat 31).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Demi jiwaku berada di bawah kekuasaan Allah, seseorang kamu tidak beriman sehinggalah dia mencintaiku (Rasulullah S.A.W) lebih daripada kecintaannya kepada anaknya, ayahnya dan manusia keseluruhannya. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Tiga perkara sesiapa yang memiliki tiga perkara tersebut maka ia memiliki kemanisan iman: Mencintai Allah dan rasulNya lebih daripada cinta kepada perkara lain... (Riwayat Bukhari dan Muslim).



MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingat Allah banyak-banyak (dalam masa sysah dan senang). (Surah al-Ahzab: ayat 21).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan sunnah daripada sunnahku yang telah ditinggalkan selepas aku maka sesungguhnya baginya pahala seumpama pahala orang yang melakukannya tanpa sedikitpun berkurangan sementara sesiapa yang mengadakan bidaah yang sesat yang tidak diredhai Allah dan rasulNya baginya dosa seumpama dosa-dosa yang dilakukan mereka di mana tidak sedikitpun berkurangan. (Riwayat al-Tarmizi dan Ibnu Majah).


Monday, February 22, 2010

BARISAN DIAKHIRAT

BARISAN DI AKHIRAT
www.iluvislam.com
Dihantar oleh : NJ Maniac
Editor : arisHa27

Suatu ketika, Muaz bin Jabal r.a. menghadap Rasulullah S.A.W. dan bertanya kepada baginda:

“Wahai Rasulullah S.A.W., tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah S.W.T”

Erti firmanNya;

“Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datang berbaris-baris
(Surah al-Naba’)

Mendengar pertanyaan ini, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata. Lalu menjawab;

“Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepadaku perkara yanag amat besar bahawa umatku masing-masing dengan pembawaan diri mereka sendiri.”

Maka Rasulullah menyatakan setiap barisan yang sebanyak 12 barisan.

BARISAN PERTAMA

Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih;

“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya. Maka demikian balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEDUA

Diiringi dari kubur dalam berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih;

“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KETIGA

Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking.

“Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEEMPAT


Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka.

“Mereka adalah orang yag berdusta di dalam jual beli. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KELIMA

Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. Ketika itu,Allah S.W.T. menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.

“Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka kerana takut diketahui manusia,tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah S.W.T. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEENAM

Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan.

“Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KETUJUH

Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dari mulut mereka mengalir nanah dan darah.

“Mereka itu adalah orang yang enggan member kesaksian di atas kebenaran. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KELAPAN

Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas.

“Mereka adalah orang yang berbuat zina. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KESEMBILAN

Diiringi dari kubur dengan wajah hitam gelap dan bermata biru sementara di dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh.

"Mereka adalah orang yang memakan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KESEPULUH

Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta.

"Mereka adalah orang yang derhaka kepada ibu bapa. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KESEBELAS

Diiringi dari kubur dalam keadaan buta mata kepala,gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terlanjur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran.

"Mereka adalah orang yang meminum arak. Maka inilah balsannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."



BARISAN KEDUA BELAS

Mereka diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka datang suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan;

"Mereka adalah orang yang banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih.”

Sunday, February 21, 2010

Hidup Tidak Boleh Reverse


Hidup ini takkan kembali kepada sebelumnya. Apa yang telah berlaku takkan dapat terpadam daripada sejarah kehidupan kita. Kita hanya dapat belajar daripadanya, tanpa dapat mengubah catatan sejarah tersebut. Jika kita pernah terlanjur melakukan kesalahan, kita tak dapat nak reverse kembali dan memadamkan kesalahan tersebut. Kita boleh cakap “lupakanlah apa yang telah berlaku”, namun kita takkan pernah lupa. Kita hanya belajar untuk tidak mengulanginya. Itulah hebatnya kehidupan yang Allah ciptakan. Allah memberikan peluang membuat keputusan, kemudian memberikan peluang mengambil pelajaran. Bahkan dengan taubat, Allah akan memadamkan semuanya daripada tulisan. Namun kita sentiasa lupa. Jadi, apakah kita mahu terus melakukan kesalahan dan kelak menyesal? Atau berfikir sebelum melakukan sesuatu yang takkan dapat terpadam daripada sejarah hidup? Maha suci Tuhan yang masih memberikan Rahmat dan Nikmat dalam hidup yang penuh dosa dan noda.

Kita pernah lahir sebagai seorang bayi yang suci bersih, saat kita tak mengenal dunia dalam sedar. Kita hanya tersenyum dan ketawa melihat gelagat orang lain. Dan kini, kita sendiri sudah melupakan senyuman itu. Kita sendiri tidak dapat mengingat wajah-wajah yang telah membuatkan kita senyum tatkala kita masih bayi, tidak mengerti. Kemudian kita membesar menjadi kanak-kanak riang yang sentiasa mendapat kasih sayang, atau sentiasa aktif menjalani kehidupan. Melihat orang dewasa membuatkan kita cemburu dan sentiasa berharap agar segera dapat menjadi dewasa.

“Bestnya orang besar boleh naik motor, kereta…”
“Bestnya, orang besar boleh pakai telefon mahal-mahal”
“Bestnya, orang besar boleh masuk universiti”

Lalu kita meneruskan kehidupan, sehingga remaja. Tatkala itu kita semakin ligat mencuba pelbagai perkara baru dalam kehidupan. Kita ingin diri dihargai dan diri sentiasa dikenang orang. Namun, kita sering memberontak jika ada nasihat-nasihat daripada orang yang lebih tua. Kita lantas berazam untuk cepat menjadi dewasa agar kita dapat membuat keputusan sendiri dan terus hidup sepertimana yang kita kehendaki.

“Ah, penyibuk saja orang tua ni, biarlah aku nak buat apa pun.”

Masa terus berlalu dan kita menjadi dewasa. Begitulah seterusnya kehidupan, hinggalah akhirnya kita sampai ke usia yang paling tua. Atau mungkin mati sebelum menjangkau umur tersebut. Tatkala itu, kita kembali merenung hidup. Meneliti masa kanak-kanak, remaja, kemudiannya dewasa yang telah lalu, takkan kembali. Segala kesalahan tinggal penyesalan dan segala kejayaan tinggal kenangan. Kita ingin kembali ke umur sebelumnya untuk menikmati hidup dengan cara yang lebih baik. Tatkala itu, barulah kita tersedar;

HIDUP TIDAK BOLEH REVERSE!

http://zulyunus.com

AKU MALU

Ya Allah...

aku tersungkur lagi dikala kau berikan ujian..

Ya Allah...

malu aku padaMu yang tak pernah melupakan aku..

malu aku padaMu yang berkali memberikan aku peluang..

malu aku padaMu yang sering mempercayaiKu..

masih layakkah aku dicintai olehMU?

Ya Allah...

meski malu menghantui diri..

aku pulang padaMu..

meski hati ragu pada penerimaanMu..

aku pulang padaMu..

kerana aku tak pernah ragu pada Ayat-ayatMu..

mahukah Kau terus menerima aku?

Ya Allah..

walau manusia memandang aku mulia..

walau manusia mengkagumi sekelumit kebijaksanaan yang kau beri..

walau manusia mencemburui pada semangat yang ku miliki..

walau manusia tak jemu memandang pada wajah yg kauberikan ketenangan ini..

walau manusia mampu menjadi pendengar kala hati sepi..

namun..

tiada yg mampu menenangkan hati..kecuali..ketika menghadapMu..

Aku..yang malu..

kembali pulang pada jalanMu..

terimalah aku..

sayangilah aku..

kerana aku..menyanyangiMu.

Wednesday, February 17, 2010

Buat Dosa Kerana Dosa

Posted by zulyunus on December 12 2009 12:36:38

Dosa yang kita lakukan saban hari boleh menjadi penghijab kepada Rahmat dan kasih sayang Allah, baik kecil mahupun besar. Dosa kecil jika diremehkan boleh menjadi besar dan dosa besar boleh terhapus dengan taubat nasuha. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang kepada hamba-Nya. Tanpa kita sedari, banyaknya dosa yang kita lakukan sehari-hari telah menjadi penyebab kepada sempitnya jiwa dan tumpulnya akal. Kita berusaha sedaya upaya mencari seribu satu cara menajamkan akal dan menenangkan jiwa, namun kita mungkin buntu jika kita terus menerus berada dalam kemaksiatan kepada Allah. Akhirnya, kita bakal menyedari bahawa sebanyak mana kebaikan yang kita buat, kita masih tidak akan tenang selagi dosa dan maksiat tidak kita tinggalkan.

Rasulullah telah mengisyaratkan tentang perkara ini dalam sebuah hadith:

Dari Nawas Bin Saman R.A. Nabi S.A.W. bersabda: "Kebajikan itu adalah budi pekerti yang baik, dan dosa itu adalah segala sesuatu yang menggelisahkan perasaanmu dan yang engkau tidak suka bila dilihat orang lain" (HR Muslim)

Jangan Campurkan Hak dan Batil

Makanlah sebanyak mana madu sebagai penawar, kita tak mungkin sembuh selagi racun ditelan jua. Itulah ibarat kebaikan dan dosa yang dilakukan serentak. Dalam surah Al-Baqarah Ayat 42 Allah berfirman:

"Dan janganlah kamu campuradukkan kebenaran dengan kebatilan dan (janganlah) kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahui."

Satu ayat yang ringkas tetapi mengena buat jiwa-jiwa yang tulus dan sensitif. Hitam dan putih tak mungkin sama. Apabila ia bercampur, tak mungkin putih akan kekal suci, bahkan hitam jua mendominasi. Begitu juga jiwa, apabila kejahatan dan kebaikan dilakukan serentak, nafsu manusia itu lebih cenderung untuk memenangkan kejahatan. Oleh itu kita perlu menyucikan jiwa daripada percampuran dua elemen berbeza ini. Jangan sampai kita dilihat orang seperti buah macang yang luarnya nampak menarik dan elok namun dalamnya penuh ulat dan tak bisa ditelan. Inti daripada ayat di atas adalah kita harus menyucikan segala perkara yang hak daripada kebatilan dengan tidak mencampuradukkannya sedikit pun. Kita harus mengisi jiwa dengan perkara kebajikan dengan tidak mencampuradukkan dengan kebatilan dan kemaksiatan.

Buat dosa kerana dosa

Ada orang yang terus menerus melakukan dosa dan kemaksiatan dengan alasan kerana sebelumnya dia pernah melakukan dosa tersebut. Ibarat seorang pembunuh. Pertama kali ia melakukan pembunuhan, ia akan rasa bersalah. Namun, disebabkan pembunuhan pertama yang dilakukannya, ia terus lagi membunuh dan membunuh. Akhirnya ia buntu lantas berkata dengan keluhan "aku tak mungkin keluar daripada jalan ini...". Tidak! Bahkan Allah itu Maha Besar Rahmat-Nya dan Maha Luas Ampunan-Nya. Lupakah kita akan sebuah hadith yang menceritakan kisah seorang pembunuh yang telah membunuh 99 orang dan dilengkapkan dengan 100 orang? Dalam perjalanannya untuk mencari ampunan Allah, dia mati lantas dia masih diampunkan oleh-Nya. Allahuakbar! Bagaimana kita begitu angkuh dengan Allah? Tatkala Allah menyediakan ruang untuk bertaubat, apakah pantas kita berputus asa dengan Rahmat Allah dan menolak tawaran ampunan Allah? Mungkin kita nampak seperti orang lemah yang tidak semangat lagi untuk hidup tetapi sebenarnya kita angkuh dengan Rahmat Allah!

Terlalu besarkah kita untuk memutuskan bahawa kita itu selayaknya di neraka sedangkan Allah menjanjikan syurga bagi orang yang bertaubat? Adakah kita itu 'Tuhan' sehingga boleh menentukan bahawa sesuatu perbuatan itu tak mungkin diampunkan sedangkan Allah menanti panggilan kita? Jika itu yang kita rasakan, lihatlah apa yang Allah katakan: "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran." (Al-Baqarah, 2: 186)

Dan baca pula Hadith ini: "Dari Anas Bin Malik R.A. berkata: Aku mendegar Rasulullah S.A.W. bersabda, "Allah S.W.T. berfirman, 'Wahai anak Adam, sepanjang engkau memohon kepada-Ku dan berharap kepada-Ku akan Aku ampuni apa yang telah kamu lakukan, Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, jika dosa-dosamu setinggi awan di langit kemudian engkau meminta ampunan kepada-Ku akan Aku ampuni. Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau datang kepada-Ku membawa kesalahan sebesar dunia kemudian engkau datang kepada-Ku tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu pun, pasti Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula.'" (HR Tirmidzi ia berkata, "Hadith ini hasan sahih.")

Ayat Al-Quran dan Hadith di atas cukup bermakna jika kita cuba mengerti dan memahami. Subhanallah...

Taubat membuka lembaran baru

Ayuhlah kita bertaubat. Baik besar mahupun kecil dosa yang kita lakukan, impaknya dalam kehidupan sangat besar dan merbahaya. Jangan pula kita kerap kali mengulangi dosa dan berangan-angan bahawa Allah itu Maha Pengampun seolah-olah mempermainkan perkara ini. Ingatlah bahawa Allah mengetahui apa sahaja yang tersembunyi di dalam hati manusia. Kadang-kadang banyak dosa-dosa kecil yang kita lakukan tanpa kita sedari. Jadi, perbaharuilah taubat sentiasa agar kita bertemu dengan-Nya nanti dalam keadaan dosa kita terampun. Bahkan secara spiritualnya, taubat dapat mengembalikan ruh yang bertenaga dan bersemangat terutama bagi para Da'i ilallah.

Moga kemenangan Islam itu tidak terhijab dek banyaknya dosa dan maksiat yang dilakukan bahkan oleh para Da'i yang mengaku beriman. Wahai saudaraku, bukan Allah tidak mahu mengampuni kita, namun kita yang terlalu bongkak untuk meminta dan mengabdikan diri kepada-Nya. Ayuhlah kita sedar dan kembali kepada-Nya dengan hati yang terbuka. Mudah-mudahan kita akan lebih tenang menghadapi hidup ini.

Wallahua'lam...

http://zulyunus.com

Friday, February 12, 2010

Tanda-tanda kematangan



www.iluvislam.com
dihantar oleh : Ukhti Izzah
editor : everjihad

Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda tidak tercapai. Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa. Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.

Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka. Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat. Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.

Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda. Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya. Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.

Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang. Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar anda minati. Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.

Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif. Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna. Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak merasa senang kerananya.

Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak anda sukai. Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.

Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita. Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.

Thursday, February 11, 2010

Henti sambut Hari Valentine



Oleh Mohd. Yaakub Mohd. Yunus
http://www.utusan.com.my/

Tarikh 14 Februari merupakan hari yang dianggap keramat oleh pasangan-pasangan yang sedang berkasih. Hari yang dikenali sebagai Valentine’s Day atau Hari Memperingati Kekasih dianggap sebagai satu masa untuk mengisytiharkan ketulusan cinta kepada pasangan masing-masing.

Maka pada 14 Februari, pasangan-pasangan kekasih ini akan memakai pakaian yang terbaik dan sebaiknya hendaklah ia berwarna merah, bertukar-tukar hadiah dan seeloknya adalah bunga ros berwarna merah.

Pasangan-pasangan ini juga akan bercanda di merata-rata tempat sehingga terjadilah adegan-adegan maksiat yang bertentangan dengan syarak demi untuk membuktikan kasih dan sayang mereka yang tidak ternilai harganya.

Saban tahun juga para ulama mengingatkan kepada umat Islam agar menghindari menyambut Hari Valentine ini namun ia seperti menuang air ke daun keladi. Hari Valentine tidak ada kena-mengena dengan umat Islam malah hukum menyambutnya adalah haram. Ia adalah sambutan yang berkaitan dengan agama Rom kuno dan juga Kristian.

Sejarah Sambutan Hari Valentine

Bila kita membicarakan tentang sejarah sambutan hari Valentine, maka kita akan dapati bahawa terdapat empat pendapat berkaitan dengannya.

- Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata.

Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun.

Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih dua pemuda Rom yang dianggap paling gagah untuk menyapukan darah binatang tersebut ke badan mereka lalu mencucinya pula dengan susu.

Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai dua pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ia akan menambahkan kesuburan mereka.

- Pendapat kedua mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat dua versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

Versi pertama. Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II.

Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari.
Pengorbanan yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya.

Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan From your Valentine (Daripada Valentinemu).

Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.

Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin.
Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

- Pendapat ketiga. Ia dirayakan sempena kejatuhan kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine merupakan individu yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Disebabkan sumbangan beliau itu, St. Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. Tanggal 14 Februari 1492 merupakan tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.

- Pendapat keempat. Sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawan burung yang jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.

Di sini kita dapat melihat dengan jelas bahawa asal-usul sambutan Hari Valentine ini tidak ada hubung-kaitnya dengan budaya serta agama bagi umat Islam.


Hukum sambut Valentine

Sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan al-Sunnah serta disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Ini sebagaimana yang firman Allah SWT: Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus. (al-Hajj: 67)

Anas bin Malik r.a berkata: Nabi SAW pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri”. (riwayat al-Nasaai, no: 959).

Oleh itu hendaklah umat Islam membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya khusus untuk umat Islam. Setelah berakhir zaman salafussoleh iaitu tiga kurun terbaik bagi umat Islam, pelbagai hari perayaan telah ditambah ke dalam kalendar umat Islam seperti Maulid al-Rasul, Israk Mikraj, Maal Hijrah, Nuzul al-Quran dan lain-lain.

Namun demikian apa yang mendukacitakan adalah umat Islam pada zaman kini telah mula merayakan hari-hari perayaan yang langsung tidak berkaitan dengan umat Islam. Malah ia berasal dari budaya serta agama golongan yang ingkar kepada perintah Allah S.W.T. seperti sambutan Tahun Baru Masihi, Hari Halloween dan juga Hari Valentine yang sedang kita perbincangkan ini. Terdapat larangan daripada baginda s.a.w. untuk meniru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini ditakuti mereka akan tergolong bersama dalam golongan tersebut. Sabda baginda: ”Barang siapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka”. (riwayat Imam Abu Dawud, hadis no: 3512).

Tentang hukum menyambut Hari Valentine, Sheikh al-‘Utsaimin berkata: “Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine, maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir. Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain, maka orang itu telah melaksanakan dosa besar”.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam”.

Harus kita ingat bahawa golongan yang memusuhi Islam, akan sentiasa berusaha menanamkan benih-benih kesesatan dalam jiwa umat Islam supaya mereka jauh dari jalan yang lurus lagi diredai Allah SWT.

Firman-Nya: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar). (al-Baqarah: 120)

Fikirkanlah umat islam sekalian

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog ana ini...syukur ke hadrat ilahi dengan rahmatnya dapat juga ana bernafas hari ni dan terus berusaha melakukan segala arahannNya dan meninggalkan segala laranganNya insyaAllah,sebenarnya tidak tahu dari mana ingin ana memulakan coretan ini banyak benda yang bermain di ruang ligar minda ini,banyak benda yang inGin dikongsikan ,baiklah ana keluarkan satu persatu ...

Semakin takut ingin menonton televisyen kerana iklan yang tiada penapisan...ok ana terangkan lagi untuk lebih anda semua faham...ana memang seorang yang tidak lepas dari menonton berita tidak kira la dari saluran mana siarannya ana akan tunggu sehingga berita itu habis…malangnya sepanjang ana mengikuti berita itu memang tidak dinafikan berapa banyak iklan yang di disiarkan

Malah iklan yang disiarkan pulak langsung tidak menitikberatkan soal sensitivity keagamaan,adat adat ketimuran,wanita banyak dibonekan dalam iklan malah aksi aksi yang tidak patut ada sudah diada ada kan ,ana tidak tahu bagaimana jika perkara ini berterusan semakin banyaklah unsur negative yang dibawa….ana rasa malu sangat bila ada iklan yang melibatkan rawatan rawatan kecantikan wanita …rasa sedih dengan apa yang berlaku di Malaysia…Maaf jika ana katakan orang kita lebih menjunjung adat resam barat berbanding Negara sendiri…golongan artis usah dipertikaikan lagi denga cara pemakaiannnya…orang yang bukan di gelar artis pun tidak kurang hebatnya…malah anak anak kecil sekarang sudah pun didedahkan dengan pertandingan nyanyian ,tarian dan sebangainya…jauh sekali bezanya untuk menerbitkan atau menyiarkan rancangan rancangan yang boleh membentuk atau membina peribadi muslim ini yang ternyata penduduk diMalaysia rata ratanya beragama Islam…harus dinggatkan kembali bukan semua orang MELAYU masih beragama islam ada yang sudah beralih kepada Agama yang lain…apa yang dapat saya katakana disini bahawa orang orang melayu dinegara kita atau orang orang islam dinegara kita sudah tiak segan silu melakukan perkara perkara yang Allah larang…malah lebih bermegah dengan apa yang mereka lakukan…

Saya tidak menuju kepada mana mana pihak Cuma saya ingin memohon agar dilakukan kembali proses penapisan keluaran iklan atau rancangan rancangan televisyen di Malaysia…

Dalam masa 2 hari lagi bagi penduduk Malaysia yang berbangsa cina akan menyambut tahun baru cina tetapi pada masa yang sama jatuh juga hari Valentine’s day…hari apakah itu?nyata rata rata para pemuda pemudi diluar sana akan menyambut hari ini,dikatanya hari untuk kekasih…adat apa yang mereka guna ini…oleh itu,ana mengajak diri ana dan semua agar kembalilah kepada pegangan agama kita….jangan kita gunakan pegangana bangsa asing dari islam …hari valentine tiada dalam kemus kehidupan orang islam tiada sama sekali…..marilah kita sama sama muhasabah kerana ajal maut ditangan Allah kita tidak tahu bila nyawa kita akan diambil ,baik kita bersedia selagi mana mampu sebelum sampai kedaerah yang kekal abadi hnaya menunggu perhitungan dari Allah….

Tuesday, February 9, 2010

wAHAI REMAJA


Allah S.W.T. pasti tidak membiarkan orang-orang yang beriman keseorangan menghadapi tekanan, kesepian menanggung beban yang berat itu. Oleh kerana itu, sungguh indah (Surah Ali 'Imran: ayat 139) memujuk setiap orang beriman. Sesungguhnya orang yang beriman itulah orang yang paling tinggi darjat tempat pergantungannya.

Kenapa nilai remaja lain perlu lebih berpengaruh dalam hidup kita berbanding nilaian Allah yang menciptakan kita semua?


Fikir-fikirkanlah.

Contohilah keberanian Rabi’ bin Amir dalam menyatakan imannya di hadapan Rustam menjelang perang Qodisiyyah.

"Allah telah mengutuskan kami untuk mengeluarkan sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya daripada pengabdian terhadap hamba kepada pengabdian kepada Allah s.w.t., dari kesempitan dunia kepada keselesaan hidup dunia dan akhirat, juga dari kezaliman agama-agama lain kepada keadilan Islam. "

Wahai remaja beriman, kita belum lagi diuji berhadapan kuasa kafir sebagaimana Rabi’ bin Amir berhadapan Rustam, kita baru diuji berhadapan dengan suara-suara rakan sebaya. Kenapa perlu gentar menyatakan iman kita terhadap mereka bagi menolak segala ajakan dan dakwaan yang tidak sihat? Jangan mudah mengalah. Rasa mulia dan tinggilah dengan iman.

Sunday, February 7, 2010

KENAPA perempuan CANTIK?



" ARchiteCTURE for LIFE "

1. kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia nak tutup aurat...

2.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia jaga maruah..diri. .dan keluarga...

3.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab.. sebab dia cantik..

4.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia tak hendak tunjuk kecantikan dia..kecuali pada yang berhak..

5.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia seorang yang pandai..pandai jaga diri...

5.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia anak solehah...

6.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia dengar cakap mak bapak dia..

7.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia hormati orang lain..

8.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab takut apabile dia tak pakai tudung orang tengok dia cantik..dan ada niat yang tak baik..

9.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab tak nak diminati ramai lelaki sangat..

10.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab tak nak menyusahkan orang lain..

11.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dapat pahala..

12.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dapat menghindari maksiat..InsyaAllah ..

13.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab supaya dapat menjadi contoh pada perempuan lain..

14.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab supaya lelaki yang beriman saja yang suka dia..

15.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab mendengar suruhan nabi...

16.kenapa perempuan caantik pakai tudung...
sebab rambut perempuan adalah mahkota baginya.. jadi dia tak nak sewenang2nya menunjuk kepada lelaki..kerana jika dia menunjuk maknanya dia dah tak bernilai kerana mahkota dia telah dilhat oleh semua lelaki (kecuali keluarga)

17.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dapat mengurangkan nafsu lelaki..

18.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab patuh pada suami..

19.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab paling penting..dia orang islam...

20.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dalam Al-Quran suruh dia pakai tudung..kalau orang Islam tapi tak berpegang pada Al- Quran.. nak berpegang pada apa lagi..??

21. Kenapa perempuan canti pakai tudung...
pasal anda memang cantik lah kalau pakai tudung..orang lelaki memang suka org perempuan yang pakai tudung... aku tahu sebab aku lelaki..

22.Kenapa perempuan cantik pakai tudung..
pasai mereka tahu kalau tak pakai tudung mereka akan "syok sendiri" yang mereka tu lawa... rugi lah kalau begitu... pakailaa tudung wahai muslimah Islam..serius ni...

23. Kenapa perempuan cantik pakai tudung..
pasai dia tak moo orang lelaki suka kat dia pasal nafsu semata2... .mesti nak kat dia pasal agama dan akalnya yang baik... .

24. kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab ... ... banyak lagi sebab...

p/s: cantik itu subjektif... .
semua org dilahirkan cantik... .
apatah lagi jika mengikut syarak yang ditentukan Allah... .

ISLAM ITU INDAH!

Posted by Amirul Asyraf (Amioz) Noor Syuhaida (Amiz)

KENAPA perempuan CANTIK?



" ARchiteCTURE for LIFE "

1. kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia nak tutup aurat...

2.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia jaga maruah..diri. .dan keluarga...

3.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab.. sebab dia cantik..

4.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia tak hendak tunjuk kecantikan dia..kecuali pada yang berhak..

5.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia seorang yang pandai..pandai jaga diri...

5.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia anak solehah...

6.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia dengar cakap mak bapak dia..

7.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dia hormati orang lain..

8.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab takut apabile dia tak pakai tudung orang tengok dia cantik..dan ada niat yang tak baik..

9.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab tak nak diminati ramai lelaki sangat..

10.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab tak nak menyusahkan orang lain..

11.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dapat pahala..

12.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dapat menghindari maksiat..InsyaAllah ..

13.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab supaya dapat menjadi contoh pada perempuan lain..

14.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab supaya lelaki yang beriman saja yang suka dia..

15.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab mendengar suruhan nabi...

16.kenapa perempuan caantik pakai tudung...
sebab rambut perempuan adalah mahkota baginya.. jadi dia tak nak sewenang2nya menunjuk kepada lelaki..kerana jika dia menunjuk maknanya dia dah tak bernilai kerana mahkota dia telah dilhat oleh semua lelaki (kecuali keluarga)

17.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dapat mengurangkan nafsu lelaki..

18.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab patuh pada suami..

19.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab paling penting..dia orang islam...

20.kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab dalam Al-Quran suruh dia pakai tudung..kalau orang Islam tapi tak berpegang pada Al- Quran.. nak berpegang pada apa lagi..??

21. Kenapa perempuan canti pakai tudung...
pasal anda memang cantik lah kalau pakai tudung..orang lelaki memang suka org perempuan yang pakai tudung... aku tahu sebab aku lelaki..

22.Kenapa perempuan cantik pakai tudung..
pasai mereka tahu kalau tak pakai tudung mereka akan "syok sendiri" yang mereka tu lawa... rugi lah kalau begitu... pakailaa tudung wahai muslimah Islam..serius ni...

23. Kenapa perempuan cantik pakai tudung..
pasai dia tak moo orang lelaki suka kat dia pasal nafsu semata2... .mesti nak kat dia pasal agama dan akalnya yang baik... .

24. kenapa perempuan cantik pakai tudung...
sebab ... ... banyak lagi sebab...

p/s: cantik itu subjektif... .
semua org dilahirkan cantik... .
apatah lagi jika mengikut syarak yang ditentukan Allah... .

ISLAM ITU INDAH!

Posted by Amirul Asyraf (Amioz) Noor Syuhaida (Amiz)

Thursday, February 4, 2010

Beribadat Tanda Syukur kepada Allah


KETIKA Rasulullah s.a.w mengembala kambing, tidak jauh darinya ada sekumpulan remaja sedang lepak, berborak dan ketawa.

Tiba-tiba seorang lelaki tua bernama Thulaihah al-Aamidi datang bertanyakan Rasulullah:“Wahai Muhammad! Kenapa kamu tidak bermain-main dan lepak seperti remaja di sana tu?”

Rasulullah dengan tegas menjawab: “Saya diciptakan bukan untuk itu.”

Jawapan Rasulullah itu memberitahu kita, remaja berhibur bukan satu kesalahan, malah kadangkala ia diperlukan. Tetapi hiburan hingga melalaikan itu yang merosakkan.

Di sebalik jawapan Nabi yang agung itu, ada mesej penting iaitu hidup ini untuk beribadat kepada Allah.

Kadang-kadang ada yang lepak hingga lupa menunaikan solat. Mereka yang bermain bola pada waktu petang di padang tidak malu lagi dengan azan yang berkumandang. Sudahlah dengar azan, padang bola pula bersebelahan dengan masjid.

Haiwan ternakan seperti kambing, lembu pun sudah balik ke kandang tapi sesetengah kita kadangkala masih asyik berborak dan bergelak ketawa di tepi selekoh. Inilah yang dilarang Nabi.

Waktu bekerja ada, waktu rehat ada, masa tidur ada, masa makan ada, masa main ada, tetapi sayang waktu ibadat tidak dimasukkan di dalam jadual.

Kadang-kadang ada remaja bertanya, kenapa perlu beribadat? Sibuk. Kalau sempat buatlah, kalau tidak sempat qada saja.

Dalam ruangan kali ini, saya hendak mengajak adik remaja memahami kenapa dan alasan kenapa kita mesti beribadat.

Di sana ada enam alasan kenapa kita mesti mengabdikan diri kepada Allah. Jika kita memahami enam perkara ini, semangat ibadat kita tidak akan luntur walau bagaimana sibuk pun kita.

Pertama, tujuan kita dicipta Allah ialah supaya kita beribadat kepada-Nya. Firman Allah dalam al-Quran (Qs 51:56) yang bermaksud: “Aku tidak ciptakan jin dan manusia melainkan supaya beribadat kepadaku.”

Jika tugas lain kita boleh ingat dan prihatin, maka tugas ibadat lebih utama lagi.

Kedua, kita wajib beribadat sebagai tanda syukur kepada-Nya atas nikmat yang terlalu banyak. Tidak mampu kita menghitungnya. Terlalu banyak nikmat, malah dapat percuma pula, sedangkan zaman sekarang tidak ada percuma, semuanya kena bayar.

Bil elektrik hujung bulan, bil telefon dan jika tidak dibayar kena potong. Kita dapat jantung percuma, paru-paru percuma dan kalau kena bayar pasti hujung bulan malaikat bawa bil, tidak bayar kena potong. Kita yang tak beribadat ini matilah.

Ketiga, wajib beribadat sebab kita sudah berjanji di alam roh. Firman Allah (QS 7;172) mengingatkan kita maksudnya: “... ketika Allah berfirman bukankah Aku ini Tuhanmu. Mereka menjawab bahkan betul.”

Keempat, kita wajib beribadat sebab antara tugas dan kewajipan rasul ialah mengajak manusia menyembah Allah dan menjauhkan thaghut (kejahatan). Jika Nabi yang sangat rapat dengan Allah pun tidak terlepas beribadat, apa lagi kita.

Firman Allah (QS 16: 36) bermaksud: “...dan sesungguhnya kami mengutus setiap umat itu rasul untuk menyeru sembahlah Allah dan jauhilah thaghut.”

Kelima, kita mesti beribadat dan mengabdikan diri kepada Allah kerana Dia yang paling berkuasa. Allah yang mengatur kehidupan kita kerana itu tidak boleh kita leka dengan kerja lain, melupakan Allah, apatah lagi jika menyembah tuhan lain.

Keenam, kita mesti mengabdikan diri kepada Allah kerana azab yang amat mengerikan menanti kita di akhirat. Allah amat murka kepada orang yang derhaka pada-Nya. Al Quran menyebut bagaimana orang yang mengikut Nabi membuat pengakuan.

Ini terbukti dalam firman Allah (QS 6:15) maksudnya: “Sesungguhnya aku amat takut kepada azab hari kiamat jika menderhakai Tuhan.”

BLOG MOOD


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails