BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

INGAT SELALU

Thursday, February 19, 2009

SIRAH,PERNIAGAAN,EKONOMI DAN JIHAD

Manusia menyebut tarbiah itu penting. Manusia menyebut dakwah itu penting. Manusia menyebut akademik itu penting. Namun apakah kepentingan perniagaan ataupun ekonomi dalam membentuk, mencorak dan menyemarakkan tarbiah, dakwah, akademik, siasah, kebajikan dan lain-lain lagi. Penulisan ini cuba menyingkap kembali perniagaan dari aspek sirah dan juga kepentinganya.

Kegiatan utama penduduk semenanjung arab pada zaman jahiliah dan juga zaman kerasulan SAW ialah perniagaan. Perniagaan yang dijalankan adalah melibatkan dalam dan luar semenanjung arab. Di mekah, pasar Ukaz adalah satu tempat perniagaan yang popular. Ia menjadi tumpuan utama masyarakat pada masa tersebut. Antara peniaga-peniaga Islam pada masa tersebut termasuklah Muhammad Rasulullah SAW, Siti Khadijah bt Khuwailid, Abdurrahman bin Auf, Uthman bin Affan, Abu Ubaidah Amir Al Jarrah, Abu Bakar As-siddik dan ramai lagi.

Ini menunjukkan sunnah pekerjaan utama ialah perniagaan. Amat pelik jika umat Islam pada masa kini cuba mengelakkan diri daripada menceburi bidang pekerjaan ini sebaliknya kaum-kaum lain berlumba-lumba untuk menguasai bidang perniagaan.

Apabila dakwah Islam mula berkembang di Mekkah, kafir quraisy mula mengenakan sekatan ekonomi terhadap ummat Islam. Ini dapat dilihat dengan jelas dalam peristiwa pemulauan terhadap umat Islam.

Cuba bayangkan jika peristiwa pemulauan terhadap ummat Islam berlaku lagi pada zaman ini. Jika melihat zaman rasulullah SAW, agak ramai umat yang menguasai ekonomi Mekkah. Apabila berlaku pemulauan, ia telah memberi penderitaan yang besar kepada ummat Islam sedangkan kini di Malaysia, ekonomi tidak dikuasai oleh orang Islam. Renungkanlah sejauh mana penderitaannya.

Keadaan di Madinah (Yatrib), kaum Aus dan Khazraj sering berperang akibat dilagakan oleh kaum Yahudi Laknatullah. Yahudi menguasai ekonomi Madinah. Di Malaysia sekarang ini, Yahudi turut menguasai ekonomi terutama dalam aspek pemakanan. Lambakan barangan Nestle di pasaran seperti Milo, Nescafe, Nestum, pelbagai jenis susu dan banyak lagi sehinggakan mentaliti penduduk Malaysia mengatakan "jika tak makan milo, nescafe, kami nak makan apa? Mati la." Selain itu, makanan halal di Malaysia semakin diragui. Banyak berita yang dikeluarkan di akhbar seperti "ayam babi", "gula-gula babi", "ayam tak sembelih"

Apabila umat Islam berhijrah ke Madinah, umat Islam mula menguasai ekonomi Madinah. Umat Islam mewujudkan jaringan perniagaan Islam yang tidak mengamalkan penindasan, halal lagi baik serta bebas dari unsur-unsur riba dan penipuan. Ini menyebabkan keadaan masyrakat Madinah mula beralih kepada perniagaan berkonsepkan Islam. Ekonomi Islam pada masa tersebut semakin kukuh.

Namun apa yang berlaku di Malaysia sekarang, apabila ada perniagaan umat Islam yang mula naik secara perlahan-lahan, kebanyakkan umat Islam sendiri yang tidak menyokong barang keluaran orang Islam sebaliknya mereka masih terlalu mengagung-agungkan barangan buatan bukan Islam. Mereka membeli barangan buatan bukan Islam tanpa ragu-ragu, tetapi apabila hendak membeli barangan buatan orang Islam, banyak persoalan mempertikaikan barangan buatan orang Islam.

Semasa berlaku peperangan Tabuk (menentang Rom Byzantium), Rasulullah SAW menyeru umat Islam supaya berjihad dengan harta dan tenaga. Dua penyumbang terbesar bagi menampung perbelanjaan peperangan ini ialah Saidina Uthman bin Affan dan Saidina Abdurrahman bin Auf. Ini menunujukkan ekonomi amat penting dalam Islam bagi menjaya sesuatu jihad bagi menegakkan syiar Islam. Sesetengah umat Islam pada masa kini ekonomi memandang ekonomi adalah suatu yang tidak penting. Mereka memandang itu hanya urusan dunia. Dunia.

Daripada huraian diatas dapat digambarkan kepentingan perniagaan dalam Islam dan mempunyai jaringan ekonomi Islam bagi mengelakkan penindasan, penyelewengan dan penipuan serta untuk mendapatkan keperluan barangan yang halal lagi baik. Ia juga merupakan suatu tuntutan jihad.

0 comments:

BLOG MOOD


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails