BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

INGAT SELALU

Monday, February 2, 2009

Anak Luar Nikah.. Episod Sedih Masyarakat Kita

Seorang ramaja wanita mengadu sakit perut. ‘Mungkin gastrik agaknya’, duga ibubapanya. Apabila pemeriksaan kesihatan dilakukan gastrik yang disangka, rupanya ada bayi dalam kandungan.

Ini hanyalah satu gambaran kes yang mungkin biasa dijumpai di klinik dan hospital negara kita. Ini bukan lagi carita nadir dalam masyarakat negara kita.

Tidak sampai 2 bulan di bahagian sakit puan sebuah hospital, seorang teman saya telah temui banyak kes kelahiran luar nikah. Ceritanya lagi pesakit termuda yang pernah beliau temui berumur 15 tahun. Akhirnya diijabkabulkan dengan pasangan lelakinya yang berusia 19 tahun.


Cerita teman saya lagi, apa yang menyedihkan ialah bila melihat ada remaja sebegini yang hadir daripada kalangan yang ibubapa mereka tergolong daripada kalangan mereka yang baik-baik.

Aibnya bukan ditanggung seorang diri, ibubapa terpalit sama.

Juga sejarah hitam buat bayi yang tidak sedikit pun bersalah dan berdosa.

‘Habis anta tak tampar ke?’ tanya saya secara berseloroh.

‘Setakat marah je la, nak tampar kena saman pulak kita’, responnya menerusi yahoo messenger.

Saya mula berfikir, bagaimanakah cara terbaik bila berhadapan dengan kes sedemikian yang kemungkinan besarnya akan saya temui bila bertugas nanti. Cara terbaik untuk merawat kegawatan akhlak masyarakat islam di negara kita.

Agaknya apa tindakan anda? Berikan pandangan anda sebagai perkongsian bersama, mana tahu ada gunanya untuk saya kelak.


Unsur meruntuh jiwa yang melata.

Apabila Pengerusi Halehwal Wanitanya (HEWI) PKPIM, saudari Munirah Bahari daripada mencadangkan agar baju kurang pelajar sekolah yang sedikt nipis ditukar atau ditangani dengan pakaian dalam atau tudung labuh, ramai yang mula menyerang cadangan sebegini. PKPIM dicerca.

Idea dan cadangan yang bertujuan untuk mengurangkan gangguan seksual yang melibatkan remaja dan hubungan seks sebelum perkahwinan dinilai dengan emosi tanpa mengkaji munasabahnya.

Baju nipis, pakaian ketat, rambut yang terurai pastinya menjadi satu tarikan kepada lelaki. Ianya boleh menjadi pemangkin kepada gangguan seksual. Lebih teruk lagi rogol, atau zina dengan rela.

Sikap masyarakat dalam berpakaian pada saya merupakan salah satu penyumbang kepada kes-kes zina dan anak luar nikah. Ianya mukaddimah kepada terangsangnya syahwat.

Apabila ada suara hadir untuk menangani hal sebegini, hanya respon negatif banyak yang kedengaran. Seolah-oleh merelakan gangguan seksual terhadap wanita demi mempertahankan hak wanita dalam berpakaian.

Baju kurung sememangnya menutup aurat, tapi sekiranya kain yang digunakan jarang dan nipis aurat masih dikira tidak ditutup. Syariat masih belum tertunai seratus peratus.

Respon segera yang bersifat negatif terhadap cadangan PKPIM ini sangat menyedihkan saya. Hari ke hari kita berhadapan dengan suasana dalam negara yang bersifat meruntuh bukan membina jiwa. Justeru tidak hairan sekiranya kes-kes anak luar nikah, terlanjur dan sebagainya turut melibatkan remaja telah mendapat didikan sempurna daripada ibubapa. Anak ustaz-ustazah, pak iman dan pak lebai turut dalam bahaya.

Kita sewajarnya mulai bimbang apa nasib generasi mendatang. Nasib anak-anak kita, saudara mara, jiran tetangga, sahabat handai, masyarakat dan negara.

Sabda nabi saw : Apabila zahirnya zina dalam sebuah kampung, sesungguhnya mereka (ahli kawasan tersebut) telah menghalalkan bagi diri mereka azab Allah. (Riwayat a-Tabrani)

0 comments:

BLOG MOOD


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails